2001 – NL – Azie deel 4

NL – Azie deel 4
Â
Hallo allemaal.
Â
Waar Iran te kort aan heeft, daar heeft India te veel aan.
In de streek van oost naar west zijn van 1600 tot 1800 zoveel  paleizen, tempels en andere graftombes gebouwd, daar het je neusgaten uitkomt…..
Maar het moet worden gezegd, de kwaliteit liegt er niet om, met als absolute uitschieter de Taj Mahal in Agra. Als je deze tempel eenmaal hebt gezien, dan valt de rest van wat in de wereld is gebouwd in het niet. Met een waanzinnige precisie zijn de marmeren stenen op elkaar gestapeld, met daarin een fantasties mozaïek van halfedelstenen verwerkt, zonder ook maar een druppel cement te gebruiken. Het koste dan ook wel de gehele staatsbegroting en 19 jaar dag en nacht arbeid door ongeveer 20 duizend mensen.
Na het verlaten van Oman en door te vliegen naar Delhi in India, nu zonder motor(deze is opgestuurd naar Bangkok), is het weer fors wennen aan de enorme bende die de Indiërs op straat maken. Alles wordt op straat gedonderd, maar dan ook werkelijk alles. Wat tot gevolg heeft dat zeker het noorden van dit land een grote afvalberg is waar de mensen in leven. Ten opzichte van 5 jaar geleden, toen ik daar ben geweest, is er eigenlijk niet zoveel veranderd. Stroomuitval, open riolen, zwervers, overbevolking en zware luchtvervuiling zijn nog steeds aan de orde. Ze proberen je nog steeds te belazeren en een Indiër spreekt je alleen omdat hij wat aan je wil verdienen. Wel is het land veel kleuriger, zeker de vrouwen gaan hier in de mooiste gekleurde gewaden gekleed.
Vanuit Delhi met de bus naar Agra, waar ik Ward en Martin weer heb getroffen enhiervandaan zullen we de reis per trein en bus voortzetten door India en naar Bangladesh.
Tot nu toe hebben we geen last gehad van de gevolgen door de aanslag op Amerika. Nog even de gevolgde route voor diegenen die geïnteresseerd zijn in topografie:
Turkije grensovergang met Iran: Dogubeyazyt 14 sept.
Iran: van west naar zuid-oost van 15 sept. tot  23 sept.:Tabriz, Zanjan, Arak, Esfahan, Persepolis, Shiraz, Kerman, havenplaats Bander-E-Abbas(hier overgestoken met de boot naar Sjarjah, Dubai)
Dubai, Oman: 24 sept-1 oktober: Sjarjah”Verenigde Arabische Emiraten”, Dubai, Musqat.
Hier de motor ingekrat en naar Bangkok laten vliegen,waar ik hem 15 oktober weer heb opgehaald.
Zelf naar India gevlogen op 1 oktober tot 8 oktober en per bus en trein verder gereisd: Delhi-Agra(op de afgesproken plaats weer Ward en Martin tegengekomen) Varanassi-Calcutta, de grens over naar Bangladesh.
Bangladesh van 8 oktober tot 14 oktober: grensplaats Jessore, Khulna, Mongla, moerasgebied Sundarbans, terug omhoog naar Khunla, Dhaka, noordoosten Srimangal de oase van fruitbomen en theeplantages, terug naar Dhaka en hier vandaan naar Bangkok gevlogen.
Thailand: 14 oktober tot nu 25 oktober: motor opgehaald slechts 1 dag, Bangkok, naar het noord oosten; Nakhon, Sawan, Lopburi, Supanburi, Kanchanaburi(de brug over de river kwai), zuidwaarts Cha-am, Ranong, Krabi, Trang, Hat-Yai en morgen naar de grens met Maleisie.
Doe je best en zoek.
Wordt vervolgd
Â
Groeten Rob.